Leczenie Dysfunkcji Narządu Żucia Bydgoszcz

Prawidłowe funkcjonowanie narządu żucia bezpośrednio wpływa na ogólny komfort naszego życia.

Miewasz częste bóle głowy? Chrapiesz w nocy? A Może Twoja szczęka męczy się podczas żucia gumy?

Te sygnały mogą być najwcześniejszą oznaką, że coś psuje się w naszym systemie żującym.

Nasze szczęki są tak skonstruowane, że nie mają prawa się męczyć – chyba, że są nieprawidłowo wyrównane! Najczęstszym problemem jest cofnięta lub mniejsza do górnej szczęki żuchwa.

Nieprawidłowa postawa może również wpływać na przeciążenie mięśni szyi, powodować bóle, uciski i dyskomfort.

Jako jeden z nielicznych gabinetów stomatologicznych w Bydgoszczy oferujemy leczenie dysfunkcji narządu żucia.

Dzięki precyzyjnej, nieinwazyjnej diagnostyce możemy ocenić stan Twoich stawów skroniowo-żuchwowych i mięśni z nimi związanych. Daje to możliwość szybkiego i precyzyjnego zastosowania wybranej metody leczenia i uzyskanie najlepszych efektów w leczeniu.

Leczenie zaburzeń narządu żucia może być prowadzone zarówno poprzez fizykoterapię, techniki relaksacyjne, leczenie farmakologiczne, jak też wielopłaszczyznowe leczenie stomatologiczne.

Najczęstszą przyczyną dysfunkcji stawów skroniowo-żuchwowych jest bruksizm (zgrzytanie zębami) oraz zaburzenia zgryzu spowodowane brakami zębowymi lub nieodpowiednimi protezami zębowymi.

Nieleczony bruksizm prowadzi do licznych powikłań w organizmie.

Najczęstsze z nich, oprócz bólów głowy, mają objawy pojawiające się w jamie ustnej.
Należą do nich:
  • Wytarcia w szkliwie i zębinie zębów
  • Pęknięcia koron zębowych
  • Ubytki klinowe w okolicach szyjek niektórych zębów
  • Zaniki przyzębia powiązane z obnażaniem się korzeni zębów wrażliwych na zimno i kwaśne pokarmy
  • Maceracja i anemizacja śluzówki policzków i języka w linii zgryzu
  • Częste krwawienia przy myciu zębów
Do innych objawów należą przede wszystkim:
  • Bóle głowy często mylone z migreną
  • Bóle karku i pleców
  • Uczucie wysadzania gałki ocznej i suchości w oku
  • Bóle ucha i zaburzenia słuchu w postaci zatykania uszu oraz szumów

Często zadawane nam pytania odnośnie leczenia dysfunkcji narządu żucia?

Co jest powodem zgrzytania zębami?

Nocne zgrzytanie zębami nazywamy bruksizmem. Przyczyn bruksizmu może być wiele począwszy od wady zgryzu, źle dopasowanej plomby, protezy, korony , czy nawet żucia gumy,stres, zakwaszenie organizmu. Nie leczenie tej przypadłości skutkuje nie tylko ścieraniem się szkliwa, ale może być przyczyną bólu głowy, problemów ze słuchem, czy wzrokiem. W naszym gabinecie specjalizujemy się w leczeniu dysfunkcji narządu żucia. Pani Barbara Rybarczyk należy do Polskiego Towarzystwa Dysfunkcji Narządu Żucia.

W jakim celu zakłada się szynę relaksacyjną?

Leczenie zaburzeń narządu żucia polega m.in. na zastosowaniu szyn relaksacyjnych (zgryzowych). Jak nazwa wskazuje szyna wpływa na rozluźnienie mięśni żucia. Ta metoda polecana jest osobom, u których dochodzi do nadmiernego napięcia mięśni niwelując je i chroniąc przed zbyt silnym naciskiem stawy skroniowo-żuchwowe.

Czy częste bóle głowy mogą być wywoływane przez zęby/wadę zgryzu?

Jak najbardziej tak, bóle głowy mogą być następstwem bruksizmu, czyli zaciskania i zgrzytania zębami. Ból spowodowany bruksizmem można opisać jako tępy, promieniujący i uporczywie głęboki. Jeżeli ten problem dotyczy również Ciebie warto odwiedzić nasz gabinet zanim sięgniesz po kolejną tabletkę przeciwbólową. Część wad zgryzu skutkuje nieprawidłową budową i funkcją stawów skroniowo-żuchwowych, co prowadzi do podrażnienia wielu struktur odpowiedzialnych za bóle i inne objawy pozornie zupełnie nie związane z zębami.

Co oznacza dysfunkcja narządu żucia i jakie są metody leczenia przypadłości?

Dysfunkcją narządu żucia nazywamy problemy, które związane są z nieprawidłowościami w funkcjonowaniu mięśni w obrębie jamy ustnej lub stawów skroniowo-żuchwowych. Najczęściej pacjenci skarżą się na bóle w okolicy twarzy, głowy, nawet szyi, czasami w ograniczony sposób otwierają usta, czy uskarżają się na trzaski przy ruchach żuchwą. Trudno jednoznacznie wskazać przyczynę powstawania dysfunkcji narządu żucia. Najczęściej wymienianymi czynnikami jest stres, urazy, uwarunkowania anatomiczne i zaburzenia zgryzu, zaburzenia oddychania w dzieciństwie.

Dysfunkcje leczy się poprzez: techniki relaksacyjne, stosując farmakologię przy stanach zapalnych lub silnych bólach, fizjoterapię, poprzez zabiegi stomatologiczne m.in: założenie szyny relaksacyjnej, często niezbędne jest leczenie ortodontyczne, protetyczne, czasami chirurgiczne.

Kiedy muszę udać się do specjalisty od leczenia dysfunkcji?
Należy udać się do specjalisty gdy:
  • Jeżeli cierpisz na  częste bóle głowy i przyczyny neurologiczne zostały wykluczone
  • Doskwiera ci ból skroniowy
  • Towarzyszą Ci częste szumy/piski w uszach
  • Czujesz, że Twoja żuchwa trzeszczy, wręcz ?przeskakuje?
  • Masz wrażenie ciągłego  napięcia mięśni szyi
  • Odczuwasz dyskomfort podczas jedzenia, mówienia
  • Ściera/pęka szkliwo Twoich zębów
  • Bolą Cię zęby i nie można znaleźć tego przyczyny
  • Twoja szczęka blokuje się podczas zamykania i otwierania ust
  • Uporczywie wypadają zakładane wypełnienia
  • Pękają uzupełnienia protetyczne

Czy masz jakiekolwiek pytania lub chcesz umówić wizytę?

Zapraszamy do kontaktu:
T   501 225 622
E  kontakt@stomatolog-rybarczyk.pl

Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że przed każdym zabiegiem informujemy pacjenta o możliwościach oraz kosztach leczenia.

W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt.

Zapraszamy na nasz profil na Facebook.