Dysfunkcje Narządu Żucia. Czy Problem Może Mnie Dotyczyć?

Niewielu pacjentów zdaje sobie z tego sprawę, że do najczęstszych problemów układu stomatologicznego zalicza się dysfunkcje narządu żucia.

Narząd żucia jest tworem o złożonej budowie oraz szerokim spektrum funkcji. Służy do rozdrabniania i połykania pokarmu, zawiera receptory smaku i dotyku ale pomaga także w mowie i wywiera wpływ na mimikę twarzy. Dysfunkcje wspomnianego narządu mogą więc spowodować różnego rodzaju zmiany, czy dolegliwości, które nie zawsze są kojarzone z problemami stomatologicznymi

Co to są dysfunkcje narządu żucia?

Naukowa definicja dysfunkcji to: dysharmonia pomiędzy formami morfologicznymi a ich funkcją, która może doprowadzić do zmian patologicznych oraz funkcjonalnych. Upraszczając są to zmiany, które zachodzą w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych i mięśni jamy ustnej. Do dysfunkcji mogą doprowadzić: zaburzenia morfologiczne, urazy oraz parafunkcje.

Co to są parafunkcje?

Parafunkcjami nazywa się czynności, które powtarzane są z częstotliwością większą niż wynikającą z faktycznej konieczności a nawet nie uzasadnione fizjologicznie. Wiele z parafunkcji jest odruchowych i odbywa się nieświadomie. Do parafunkcji można zaliczyć przygryzanie ust, paznokci czy innych przedmiotów. Najczęściej występującą parafunkcją jest bruksizm, czyli zgrzytanie zębami (w nocy oraz w dzień).

Jakie mogą być objawy dysfunkcji narządu żucia?

Podstawowym objawem dysfunkcji jest ból w obrębie twarzy, karku, nawet promieniujący i sugerujący przewlekłe migreny. Kolejnymi objawami są problemy z ruchem żuchwy, trzaski w  stawach podczas przeżuwania a także ścieranie zębów oraz pęknięcia szkliwa a nawet uczucie zatkania uszu, piski w uszach i suchość gałki ocznej. Objawy dysfunkcji narządu żucia mogą imitować inne choroby, co często utrudnia diagnozę i nie skłania w pierwszej kolejności do wizyty u stomatologa, a raczej laryngologa, neurologa, okulisty.

Jakie są metody leczenia dysfunkcji narządu żucia?

Leczenie dysfunkcji narządu żucia bywa często skomplikowane i wieloetapowe, podobnie jak skomplikowane
i różnorodne  są przyczyny takich problemów. Rozpoczynamy je od uświadomienia pacjenta i nauki radzenia sobie z parafunkcjami.  W terapii często stosowane są szyny relaksacyjne i repozycyjne.

Pierwsze są nakładkami akrylowymi na zęby, które pomagają zmniejszyć intensywność nadaktywności mięśni. Szyny repozycyjne ustawiają żuchwę w położeniu leczniczym aby pozwolić również na regenerację stawów skroniowo-żuchwowych. Niektórzy pacjenci wymagają złożonego leczenia protetycznego w celu rekonstrukcji zębów i przywrócenia ich funkcji. W innych przypadkach konieczne jest leczenie ortodontyczne. Czasami zachodzi konieczność konsultacji psychologicznej, a nawet psychiatrycznej, by uporać się z jedną z głównych przyczyn – stresem. Na każdym etapie leczenia dysfunkcji narządu żucia nie do przecenienia jest pomoc fizjoterapeutyczna. Czasami musimy stosować leczenie skojarzone łączące kilka wymienionych opcji.

Dysfunkcje narządu żucia są problemem, którego nie należy lekceważyć. Mogą powodować szereg nieprzyjemnych objawów, dlatego podczas regularnych wizyt kontrolnych warto o nich mówić dentyście.

Stomatologia Zachowawcza Dzieci BydgoszczPolecany Dentysta Bydgoszcz Czyżkówko