Stomatologia Zachowawcza Bydgoszcz

To innymi słowy profilaktyka oraz leczenie.

Utrzymanie zdrowej jamy ustnej jest inwestycją w siebie i w swoje dobre samopoczucie.

Musimy pamiętać, że nieleczona próchnica wpływa na choroby serca, nerek i stawów. Dlatego tak ważna jest stomatologia zachowawcza, a piękny i zdrowy uśmiech jest tylko dodatkowym atutem.

Dzięki stosowaniu wysokiej jakości materiałów, które naśladują naturalne tkanki zęba, możesz być pewien, że wypełnienia wykonane w moim gabinecie będą trwałe, wysoce estetyczne i trudne do odróżnienia od Twoich naturalnych zębów.

Dla Twojej wygody na miejscu wykonujemy również cyfrowe zdjęcia rentgenowskie.

Do zabiegów stomatologii zachowawczej należy:

• Profilaktyka próchnicy
  • Leczenie próchnicy zębów i jej powikłań
  • Leczenie przebarwień oraz uszkodzeń zębów powstałych na skutek urazów
  • Odbudowa tkanek zęba materiałami światłoutwardzalnymi (wypełnienia)
  • Leczenie endodentyczne (kanałowe)

Często zadawane nam pytania odnośnie stomatologii zachowawczej.

Czy zęby mleczne warto leczyć?

Oczywiście TAK!

Należy pamiętać, że próchnica jest chorobą zakaźną i w szybkim tempie atakuje kolejne zęby. Ważne jest, żeby zęby mleczne były zdrowe, ponieważ próchnica może przenieść się z zębów mlecznych na zęby stałe. Pierwsze zęby są słabiej zmineralizowane, dlatego są bardziej podatne na rozwój próchnicy.

Czy powinno się zawsze usuwać ?ósemki??

Jeżeli ?ósmeka? jest prawidłowo osadzona w łuku zębowym, nie atakuje jej próchnica oczywiście nie ma wskazań do ekstrakcji. Problem pojawia się gdy taki ząb nie ma miejsca w szczęce i rośnie nieprawidłowo. Wtedy lekarz może zalecić usunięcie zęba. Musimy pamiętać, że ósemki ze względu na swoje położenie są trudne w utrzymaniu higieny co prowadzi do stanów zapalanych, dlatego jeżeli nasze ósemki są zdrowe musimy włożyć odrobinę trudu i zadbać o poprawne czyszczenie ich.

Czy powinno się wykonać zdjęcie RTG przy leczeniu kanałowym?

Kanałowe leczenie zęba może być efektywne, gdy posiadamy pełen obraz zęba, dlatego wykonanie zdjęcia RTG pozwala na ocenę anatomii zęba, przede wszystkim liczby i przebiegu kanałów korzeniowych. W naszym gabinecie wykonujemy zdjęcia RTG na miejscu.

Czy leczenie kanałowe zęba wiąże się z jego wcześniejszym zatruciem?

Mówiąc o zatruci zęba możecie spotkać się z określeniem dewitalizacji (tak fachowo nazywamy potocznie zwane zatrucie). Niedawno dewitalizacja była nierozłącznym elementem podczas leczenia endodontycznego. Współczesna stomatologia stara się odchodzić od tego zabiegu wykorzystując nowoczesne materiały do leczenia zębów.

Jaka jest różnica między lakowaniem, a lakierowaniem zębów?

Lakowanie można nazwać uszczelnianie w pełni zdrowych zębów przed zaleganiem pokarmu i namnażaniem bakterii. Lak zawiera fluor, który stopniowo uwalnia się wzmacniając ząb. Lakowanie dotyczy zębów mlecznych oraz stałych z bruzdami (trzonowce,przedtrzonowce) w okresie do 3 lat od wyrośnięcia ich. Lakierowanie natomiast może być uzupełnieniem lakowania, jak zabiegiem w pełni niezależnym. Przed lakierowaniem fluorem dokładnie oczyszcza się zęby w gabinecie i można zabieg stosować na początku próchnicy.

Czy ?chore? zęby mają wpływ na mój ogólny stan zdrowia?

Jama ustna jest w pewnym sensie drzwiami dla organizmu i wszelkie struktury ustroju mogą zależeć od jej stanu. Utrzymanie zdrowych zębów przez częste mycie, korzystanie z nici dentystycznej oraz systematyczne wizyty u dentysty pozwalają zminimalizować liczbę bakterii prowadzących do różnych powikłań. Choroby zębów mogą mieć wpływ na m.in. na serce, nerki, stawy czy zatoki.

Zmiany chorobowe i inne problemy, które dotykają jamę ustną są istotnym zagrożeniem dla całego organizmu! Próchnica jest chorobą bakteryjna i zakaźną!

Jak często należy wykonywać kontrole stomatologiczne?

Profilaktyka jest podstawą dbania o zdrowie zębów. Leczenie należy rozpoczynać wtedy, kiedy pojawiają się pierwsze symptomy a nie wtedy kiedy już boli. Dlatego też sugeruje się wizyty u dentysty dorosłych raz na pół roku, dzieci raz na 3-4 miesiące.

Czy myjąc zęby mogę uszkodzić szkliwo?

Szkliwo jest najtwardszą tkanką naszego organizmu i uszkodzenie go nawet twardą szczoteczką i złą techniką szczotkowania raczej nie jest możliwe. Niemniej jednak nie poleca się agresywnego szczotkowania bezpośrednio po posiłku lub napoju, szczególnie o dużej kwasowości (kawa, wino, napoje gazowane,owoce), gdyż nadtrawione kwasem szkliwo łatwiej może ulec mikrourazom, co prowadzi do nadwrażliwości. Lepiej pozwolić ślinie najpierw zobojętnić kwaśne środowisko, ewentualnie dopomóc jej płukanką, potem szczotkować zęby. Proszę uważać również na pasty do zębów zawierające dużo elementów ściernych (tzw. Wybielające, dla palaczy). Agresywne szczotkowanie zbyt twardą szczoteczka jest bardzo niebezpieczne dla dziąseł.

Czy ząb po wykonaniu zabiegu wypełnienia może boleć przez dłuższy czas?

Ból zęba po borowaniu jest spowodowany tzw. nadwrażliwością pozabiegową. Ingerencja w strukturę zęba wiąże się z pewnym podrażnieniem, które z czasem samoistnie mija. Długość tego okresu różni się w zależności od skali borowania oraz predyspozycji organizmu. Nie należy jednak lekceważyć takich objawów. Czasem dolegliwość spowodowana jest niedopasowaniem kształtu wypełnienia i mija po drobnej korekcie. Może też być zwiastunem stanu zapalnego ukrwionej i unerwionej części zęba.

Czy masz jakiekolwiek pytania lub chcesz umówić wizytę?

Zapraszamy do kontaktu:
T   501 225 622
E  kontakt@stomatolog-rybarczyk.pl

Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że przed każdym zabiegiem informujemy pacjenta o możliwościach oraz kosztach leczenia.

W razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt.