Jak przebiega ekstrakcja zęba?

In Stomatologia Zachowawcza

Dzięki nowoczesnym metodom leczenia zębów, stomatolodzy ich usunięcie traktują jako ostateczność. Czasami jednak jest to konieczne. Często na myśl o wyrwaniu zęba pacjenci odczuwają niepokój oraz nie wiedzą w jaki sposób postępować. Dodatkowo na temat ekstrakcji zębów mądrości, czyli popularnych ?ósemek?, krążą mroczne wręcz legendy.

Na czym polega ekstrakcja (wyrwanie) zęba?

Usunięcie zęba polega na przerwaniu włókien ozębnej, która łączy korzeń zęba z kością zębodołu. Zabieg przeprowadza stomatolog lub chirurg szczękowy przy użyciu kleszczy, dźwigni, łyżeczek zębodołowych lub wierteł. Przed ekstrakcją lekarz wykonuje zdjęcie radiologiczne, aby dokładnie poznać strukturę zęba i umiejscowienie korzeni. W większości przypadków wyrwanie zęba odbywa się w znieczuleniu miejscowym.

Wskazania do ekstrakcji?

• Zniszczone tkanki zęba ? to jedna z najczęstszych przyczyn, gdy zęby nie nadają się do leczenia zachowawczego, ani protetycznego.
  • Zęby zatrzymane ? często tyczy się to zębów mądrości (ósemek). Taki ząb wykształcił się w całości, ale ?zatrzymał? się w tkance kostnej szczęki.
  • Nieleczone zęby ? gdy próchnica jest w tak dużym stopniu rozwinięta, że zainfekowana jest również miazga zęba i nie nadaje się do leczenia endodontycznego.
  • Choroby przyzębia, które doprowadzają do rozchwiania się zębów.
  • Wskazania ortodontyczne ? czasami pacjenci mają ?za mało miejsca? w jamie ustnej i nie mieszczą się wszystkie zęby. (rzadkie wskazanie)

Pamiętajcie, że każdy przypadek jest indywidualny i to lekarz specjalista ocenia, czy jest konieczność ekstrakcji zęba.

Usunięcie zęba wiążę się z możliwym wystąpieniem powikłań. Do najczęstszych należy:

• Zapalenie zębodołu (?suchy zębodół ?)? dochodzi do niego w momencie nieumyślnego wypłukania skrzepu lub jego niewykształcenia. Prawidłowe gojenie odbywa się pod skrzepem. Gojenie bez skrzepu jest gojeniem powikłanym. Trwa dłużej i wymaga interwencji stomatologicznej w postaci odpowiedniego zaopatrzenia zębodołu, czasami kilkukrotne. Jest to poważna dolegliwość ponieważ skutkuje możliwością pojawienia się bakterii w zębodole. Ponadto pacjent odczuwa bardzo silny ból, który narasta wraz z upływem dni od ekstrakcji. Suchy zębodół najczęściej pojawia się od 3 doby.
  • Przeciągający się ból i opuchlizna ? w takim przypadku należy się upewnić, czy nie jest konieczna rewizja zębodołu, ewentualnie  podanie antybiotyku, ze względu na zakażenie bakteryjne.
  • Zbyt obfite krwawienie rany. Dobę po zabiegu miejsce po usunięciu zęba nie powinno już krwawić. To powikłanie najczęściej dotyczy osób mających problemy z krzepliwością krwi.

Usunięty ząb ? co dalej? Jak uchronić się przed powikłaniami.

1.   Po wykonanej ekstrakcji trzymaj zaciśnięty gazik przez pół godziny.
  2.   Nie pij i nie jedz w ciągu dwóch godzin od zabiegu.
  3.   Wstrzymaj się z paleniem papierosów 48-72h po zabiegu ? dym nikotynowy opóźnia gojenie się rany.
  4.   Nie płucz jamy ustnej! ? po 24 h od zabiegu możesz użyć specjalnych preparatów antyseptycznych do         płukania  jamy ustnej typu Eludril. Wykonuj delikatne ruchy ?przelewania?, nie płucz gwałtownie ust.
  5.   Nie pij przez słomkę, unikaj gorących potraw i napojów.
  6.   Do czasu zagojenia się rany unikaj jedzenia np. ciemnego pieczywa z ziarnami, aby nie utkwiły w ranie.
  7.   Unikaj nadmiernego wysiłku fizycznego.
  8.   Pomocny może się okazać zimny okład stosowany zewnętrznie na policzek.
  9.   W trakcie gojenia się rany używaj miękkiej szczoteczki do zębów, a podczas szczotkowania omijaj okolice  ekstrakcji. Nie zapominaj przy tym o dokładnej higienie jamy ustnej.
  10. Niedozwolone jest prowokowanie zmiany ciśnienia w jamie ustnej (dotyczy to szczególnie zębów górnych ze względu na bliskość zatoki szczękowej i możliwości powstanie niepożądanej przetoki ustno ? zatokowej) . Dlatego lepiej unikać lotów samolotem ,nurkowania, kichania z zamkniętymi ustami i nosem tzw. ciche kichanie.

Istnieją przeciwwskazania do usunięcia zębów, dlatego zawsze koniecznie poinformuj w rzetelny sposób swojego lekarza, jeśli cierpisz na przewlekłą chorobę (serca, cukrzycę, astmę itd.), jesteś w ciąży, w trakcie miesiączki, lub poważnej infekcji.

Czy wiesz na czym polega germektomia?

Germektomia jest zabiegiem polegającym na usunięciu zęba w stadium zawiązka. To wciąż mało popularna metoda ekstrakcji zęba w Polsce. Dzięki wczesnej ingerencji chirurgicznej w obrębie rozwijającego się zęba można uniknąć wszelkich powikłań związanych z późniejszą ekstrakcją. Zabieg przeprowadza się w momencie mineralizacji tkanek zęba, gdy strefa korzeniowa jeszcze się nie wykształciła. Głównym wskazaniem do germektomii są przesłanki ortodontyczne, aby zapobiegać stłoczeniom zębów, oraz nieprzyjemnościami związanymi z zębami mądrości.

Jeśli jesteś Rodzicem, może Cię zainteresować, że dzieci również są poddawane ekstrakcji zęba w przypadku tzw. przetrwałych zębów mlecznych.

Standardowo zęby mleczne zastępowane są przez zęby stałe do 12-13 roku życia. Jednak czasami zdarza się, że trwa ten proces o wiele dłużej i nawet osoby dorosłe mają zęby mleczne. Ząb mleczny nie wypada kiedy brakuje mu zawiązki zęba stałego lub gdy ząb z jakiś powodów jest zatrzymany i nie może wyrosnąć. Sygnałem  do ekstrakcji jest również moment gdy mleczak utrzymuje się za długo, a wyrasta ząb stały jednoimienny. Istnieją też wskazania ortodontyczne do wczesnego usuwania zębów mlecznych.

Jeśli masz pytania dotyczące ekstrakcji zębów umów się na rozmowę z naszymi specjalistami.

Zapraszamy do rejestracji: 501225622  |  kontakt@stomatolog-rybarczyk.pl